Прочетен: 3547 Коментари: 8 Гласове:
Последна промяна: 17.02.2012 23:14
Уилям Бъроуз
Днес трябва да си сляп или напълно откъснат от света, за да не разбереш, че образованието в България е в криза. Фактите сочат еднозначно: 21,8 процента от младежите между 15-24 нито имат образование, нито се стараят да придобият някаква квалификация, баловете за кандидатстване падат почти наполовина(за хуманитарните науки от 30 на 15,70, а при икономическите от 24 на 15,13). Корупцията в образователната система продължава да се развива като тумор, а учениците и студентите масово губят мотивация за учене. Липсва въвеждането на нови методи в системата на образованието, както и неговото технологично развитие в разрез на новите нужди. Подобни тенденции имат трайно отражение върху икономическото, политическото и социалното развитие на България като в дадения случай са пропилени цели поколения потенциал. На какво обаче се дължи това?
От Освобождението насам България носи останките на различни образователни модели, без да има ясна визия за развитие. В периода на Третото Българско Царство значително се наложи „германският модел”, чиято цел бе да произвежда кадри, нужни за обслужване на държавната машина - армия и администрация и хора, които да издържат икономическото развитие. В резултат учителят се превърна в старшина, а ученикът – в редник, който трябва безотказно да изпълнява заповеди. След 1944 г. в България се наложи още по-страшният и безчувствен „съветски модел”, който политизира образованието, засили бюрократическият централизъм и корумпира науката под фалшиви марксистко-ленински предлози. Днес образованието е общо казано дяволски коктейл, който продължава да не дава нищо грандиозно и стойностно. Бюрократическият централизъм на МОН унищожава иновитавните медоди, подтиска младите преподаватели и налага образователни програми, напълно несъответващи с реалността и нуждите на учащите си. В същото време материалната база на училищата постепенно запада, изключвайки козметичните ремонти и въвеждането на някои нови технологии по определена образователна програма. Образованието през 2012 г. ще струва общо 2 748 000 000 лева. Цената му непрекъснато расте, докато няма никаква промяна в качеството и иновативността. Ето до какво довежда бюрократичният централизъм и непрекъсната държавна намеса.
В историята на България обаче има период, където подобен централизъм липсва, няма държавна намеса, а образованието непрекъснато се развива и прогресира, независимо и свободно. Става дума за времето на Възраждането. По това време българското образование полага своите основи като постепенно преминава от епохата на килийни и гръцки училища през елино-български училища до развито за времето си светско образование. Без да има нужда от пари на данъкоплатеца, министерство на образованието и някакви специални програми, изготвени от невежи бюрократи развитието е факт – главно поради усещането на нуждата и типично човешката мотивация да се действа. Централизмът елиминира тази нужда и мотивацията за действие, тъй като правителството определя нуждите на всички. Нека това бъде обрисувано с няколко примера: в периода 1855-1877 г. българските училища нараснали от 580 до около 2 000 сред които 50 класни за юноши, 20 за девойки и 3 гимназии. Проникват много нови методи на преподаване от опитни педагози като Йосиф Ковачев и Райчо Каролев, които имат свободата да действат и модернизират. През 1869 г. и открито първото специализирано училище в Щип, а през 1874 г. – търговското училище в Свищов. Открити са и две духовни семинарии на Екзархията – през 1874 г. в Лясковския манастир „Свети свети Петър и Павел” и през 1876 г. в Самоков. За времето от 1869 до 1877 г. се създават 42 неделни училища, сред които 9 женски. Паралелно с това просветителска дейност по българските земи развиват американски и френски мисионери, които също откриват множество учебни заведения и спомагат качеството на образованието да нарасне неимоверно и неграмотността и безпросветността да бъда ограничена. Интересен факт е че тези начинания се осъществат със средствата и даренията на хора, които комунистите учеха да бъдат мразени диво – чорбаджиите. Друга интересна подробност е че повечето ни видни възрожденски и борци за национална независимост, църква и просвета произлизат именно от семействата на „народните иззедници”. Много бързо се развива и издаването на учебна литература, тъй като нуждата от нея отново е осъзната – тя е съобразена с новостите в науката и знанията. Примери много – „Аритметическо руководство” на Неофит Хилендарски, „Общо землеописание” на Константин Фотинов, „Царственик” на Христо Павлович, „Математическа география” на Иван Богоров и много други...
Резултатите стават видими много бързо – българските ученици се доказват като едни от най-добрите студенти и постигат изключително високи успехи в чужди университети като например този в Хайделберг, Робърт Колеж в Цариград, Сорбоната и Държавния университет в Петербург.
Разликата е повече от очевадна. Възраждането съгради това, което централизмът съсипа. Начинът по който човешкото действие, свободата и независимостта могат да сътворят нещо, осъзнавайки своята нужда и бързината с която държавното планиране може да го съсипе. Възможно ли е възрожденският модел да бъде приложен отново? Напълно. Веднъж щом образованието се освободи от веригите, които го оковават и щом човекът получи възможността да действа, можем отново да видим подобен прогрес.
РУСОФИЛИТЕ ТРЯБВА ДА ГО ПРЕГЛЪТНАТ – ТЕХ...
КРЕМЪЛСКИ ЧЕРЕН ХУМОР. ОТ НАЙ-ЧЕРНИЯ!
18.02.2012 09:11
Да започваме сега от всеобщи даскали е не на място, а възрожденски ентусиазъм се гради от епохата- учителят е част от народа, тъй че да се ентусиазираме всички за градеж, стига сме "разграждали системата". Да гледаме позитивно.
И така, необходимо да се концентрира началното образование така, че да даде повече и по- леко грамотност и основни познания. Хубаво, ама това е работа на специалисти.
Трябва висшето образование да е най- напредничавото. Хм, това е също работа на специалисти.
Трябва образованието, подготвящо средни кадри да е професионално насочено, така че излезлите от гимназиите да стават и за частен бизнес и за държавни чиновници. Айде-е-е, това е също работа за специалисти.
Какво остава за възрожденците? Просто вече сме в 21 век. Уважавам това, което е направил дядо Неофит, но не му е сега времето. Да оправим обществото-ще оправим и школото
Потребностите ги определя сам за себе си всеки човек, държавата не може да определя потребности. Намесата на държавата си личи особено ясно и качеството на образованието, което тя осигурява - цените непрекъснато растат, докато в качеството няма разлика. Посочил съм парите заложени в бюджет 2012 г. за образование и ако погледнем чистоло през последните 20,30 или 50 години - то непрекъснато расте, въпреки че няма резултат. Автономията на една образователна система, нейната независимост от държавна намеса са основни черти за нейния успех.
Колкото до дядо Неофит и останалите - примерът е на принципна основа, не на фактологическа. Видяхме как човешкото действие провокира прогрес. Вероятно този прогрес би продължил своето развитие и след Освобождение, ако не е започнала намесата на бюрокрацията. Но вместо това се налагат определени модели, което е грешка. Ако си представим образователната система като бушон, то държавната насема поставя монета в този бушон и той рано или късно изгаря.
Колкото до специалисти - не се съмнявам в тяхната компетентност по много въпроси и по това, което са получили. Съмнявам се в тяхната иновативност. В момента в българските университети продължава да се учи по програми и системи от преди 30 години, които са морално и технически остарели. И нежеланието да се допуска промяна е учудващо. В същото време държавата налива пари в тази система и всичко продължава да е добре. Въпросът ми е - дали положението щеше да е така ако финансите на университета се добиваха по друг начин и ако те зависеха от успеваемостта на студентите и тяхната реализация в последствие. Тогава сами по себе си съответните специалисти биха се принудили или да вдигат летвата, да променят система, или просто университетът да затвори врати като неконкурентноспособен.
18.02.2012 13:31
Под политиканстване разбирам "за положението са виновни буржоазията, комунистите, левите, десните, колаборационистите". За това настоявах за поглед напред. Виждането ми е, че съвременните даскалици на всяка възраст (с образование и преди и сега)(съжалявам за политизацията, но това е уточнение) не са способни за иновации. Заради това тези нови моменти се прокарват от Министерството. Ако една даскалица прояви умения, тя става инспектор и расте. Така че централизацията е неизбежна. Ако премахнем раздутата администрация, съвсем ще изчезнат нововъведенията и съизмеримостта на оценяването.
Още нещо- ако критерий за заплащането стане успеха, как мислиш? Няма ли да пиша на моите ученици само шестици? Хем ще са доволни и ако заплатата ми зависи от оценяването от самите тях- пак ми е добре.
Оставам на мнението, че специалистите евентуално са способните да направляват промените. Ние им плащаме за това. Ако не го вършат добре- да ги връщаме в практиката- да се донаучат. Защо да търсим отново възрожденци там където има нужда от специалисти?
моля те дайте подпис и разпращай по познати, че пък за тая върховна образователна простотия има съвсем малко време.Новия законопроект за предучилищно и училищно образование, според който ще образоват сексуално децата ти без да те питат и на 5г. ще ги учат какво е това хомосексуалист и прочие и прочие, а детето ти ще тръгва от 4 г. задължително в градина
В замяна на това обаче, повечето са готови да управляват ... :)
Видимо и отчаяно има нужда от ново Възраждане, но духът, който някога е бил двигател (не само във Възрожденска България) вече го няма! Нещо повече, дискредитиран е в съвременното съзнание. За съжаление няма нови "строители", а там, където ги има, никой не се възползва от тях... Може би затова за примера на някогашните "Строители на Нова България", почти не се говори, а ако се прави, то е много дискретно, под сурдинка.
24.05.2012 08:55
Естествено, като имат светлия пример на корумпираната администрация по всичките етажи на властта и 'икономическите' успехи на мутрите, както и на шуробаджанаците и фолк певиците от финансовия сектор ... които се представят за финансисти. Има ли в BG успял някой друг освен корумпираната държавна и общинска администрация и разни мутри и техните сателити и подизпълнители ... на всичкото отгоре системно и методично мутризираха и населението, което си мечтае само за разни куфарчета и за разни далавери ...и не иска да чуе за нищо друго.
Има и друг момент -учиш за магистратура 5 год., изсипеш една бала пари, бачкаш и учиш по 15 часа и накрая като завършиш и кандидатстваш за някое атрактивно място то се заема 'под носа ти' с 'някакъв удар под пояса' от някой шуробаджанак или някоя фолк певица (с купена или подправена диплома) ... и почваш да си мечтаеш за терминала на аерогарата.
Отн.: 'учениците и студентите масово губят мотивация за учене ..на какво се дължи това'
Най-вече на новите учебници, над 80% от които са някаква абсолютна боза - наукообразни текстове от всякакъв род и вид в стил 'мозъчна дъвка' и избиване на комплекси на разни 'просветители' които явно нямат данни за това.
Отн.: 'германския модел -хора които да движат икономическото развитие'
И какво лошо има -точно това трябва да се прави. Образованието не е евтино удоволствие (за никого) и когато си хвърлил толкова усилия и пари трябва да има някаква възвращаемост, освен ако образованието не е 'мислене в самото себе си' (каквото в момента е в BG).
Отн.: 'съветския модел - политизира образованието и засили бюрократичния централизъм'
В обществените науки - да, обаче в естествените науки беше 'железобетонно'. Това химия, физика, математика, биология - всичко беше систематизирано, поднесено в достъпен вид, да се помни лесно, изчистено от несъществени подробности, с илюстрации ... за какво изобщо трябваше да го пипат.
24.05.2012 09:50
Естествено че няма как да имат, най-успешните 'икономисти' в BG през последните 2 десетилетия са разни корумпирани администратори, мутри, мутрафони и фолк певици (в качеството си на 'сродници' на мутрите по еротична линия) ...и техните подизпълнители, както и някакви шуробаджанаци (90% с купени и подправени дипломи и Copy-Paste CV-та), които си накупиха вече и медии за да мъгльосват и манипулират населението и започнаха да се представят за бизнесмени, банкери и финансисти от седма звездна величина. Кой от тези 'светли примери' е в състояние да мотивира когото и да било да се образова.
Отн.: 'ученици и студенти масово губят мотивация за учене ... на какво обаче се дължи това'
Най-вече на учебниците. Над 80% от учебниците са някаква абсолютна боза по всички показатели: информативност - нула; систематизиране на материала - нула; илюстрации и онагледяване - нула; съобразяване с възможностите на обучаемите - нула; приемственост между отделните учебници - нула; събуждане на интереси - нула. Някакви наукообразни текстове в стил 'мозъчна дъвка' и избиване на комплексите на текстописците.
Отн.: 'германски модел -хора, които да движат икономическото развитие'
И какво лошо има в това -точно такова трябва да е образованието. Когато си инвестирал толкова много време и пари трябва да има и някаква възвращаемост, освен ако образованието не е някакво 'мислене в самото себе си' (каквото всъщност в момента е в BG).
Отн.: 'съветския модел -политизира образованието и засили бюрократичния централизъм'
За обществените науки - да, обаче естествените науки си бяха много добре систематизирани, изчистени от излишни псевдонаучно-писателски тежести и подробности. Като хванеш математиката караш докрай - всичко подредено, систематизирано и съгласувано.
На проф. Спас Манолов Висшата математика за ВУЗ-овете напр.-хващаш учебника от том.1 до том.5 и 'караш по високоскоростното на магистралата'